Aula socioeducativa
L’Aula socioeducativa d’Avinyó és un servei diürn per infants empadronats al municipi d’Avinyó de 4 a 13 anys d’edat.
Tal i com es defineix a la Cartera de Serveis Socials en els Serveis d’Intervenció Socioeducativa a infants i adolescents es realitza una tasca preventiva, fora de l’horari escolar, que dona suport, estimula i potencia l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l’adquisició d’aprenentatges bàsics i l’esbarjo, i compensa les deficiències socioeducatives de les persones mitjançant el treball individualitzat, el grupal, la família, el treball en xarxa i amb la comunitat.
Aquest projecte, no només permet la intervenció directa preventiva amb les famílies i els menors, sinó que ha de vetllar per tal que es faci de forma coordinada i en xarxa amb altres serveis i professionals.
Les principals característiques són:
• Forma part dels Serveis Socials Bàsics.
• Pretén ser un servei integrador i normalitzador.
• Realitza funcions preventives.
• És un espai arrelat al territori.
• Es treballa a partir de l’entorn habitual i quotidià de l’infant.
Què es treballa?
- Atenció i suport a infants i famílies.
- Suport i seguiment escolar.
- Educació en el lleure.
- Educació per la salut.
- Promoció de l’autonomia.
Els principals objectius son:
A nivell d’infant:
- Fomentar l’adquisició d’hàbits i actituds positives en la vida quotidiana (habilitats relacionals, hàbits higiènics, habilitats socials...).
- Detectar les motivacions, aptituds, dificultats que presenten els infants per tal de reconduir-les i donar les opcions i/o alternatives que responguin als seus interessos i capacitats.
- Donar suport a l’escolarització.
- Promoure un espai de socialització, de convivència, d’interacció i de creixement personal.
- Fomentar una educació integral, personalitzada i contextualitzada.
- Oferir noves oportunitats educatives, nous horitzons i nous escenaris de vida a les famílies i infants, tot fomentant els valors democràtics, de la interculturalitat, la perspectiva de gènere, la igualtat d’oportunitats, el respecte i el treball comunitari i aglutinar col·laboracions entre diferents entitats del territori, sumar compromisos, suport i projectes comuns.
A nivell familiar:
- Incidir en la implicació de les famílies vers les necessitats dels seus fills/es.
- Realitzar seguiment d’acords presos amb les famílies.
- Oferir pautes d’actuació vers el seu fill/a.
- Repercutir en la millora social de les famílies i apoderar-les, augmentant la seva participació, promocionant l’èxit escolar dels infants i el sentiment de pertinença a la comunitat.